De leergang ‘Verbindend Veranderen’ is de afgelopen jaren tot stand gekomen in samenwerking met diverse klanten uit verschillende contexten. Het is een leergang van en voor de praktijk. Doel is het opleiden van vaardige change agents voor de ontwikkeling van vitale organisaties.
Voor inschrijvingen: verbindend veranderen
Verbindend Veranderen bestaat uit 9 werkateliers. Elke werkatelier biedt een specifieke invalshoek waarmee deelnemers kennis maken door onderlinge uitwisseling, persoonlijk onderzoek, praktische toepassing en conceptuele verrijking. De werkateliers zijn achtereenvolgens 1. Waarderend Organiseren, 2. Leren dromen, 3. Open Waarnemen, 4. Ruimte maken en Aansluiten, 5. Werken in Netwerken, 6. Onderstromen Transformeren, 7. Verschil Maken, 8. Ethisch en Narratief Leiderschap en 9. Weerstand en Begrenzen.
Tussen de werkateliers zijn er intervisiebijeenkomsten waarin de deelnemers in kleinere groepen hun eigen praktijk en eigen rol diepgaand onderzoeken. De methoden van onderzoek die we gebruiken zijn fenomenologisch-hermeneutisch onderzoek en actie onderzoek. Fenomenologisch onderzoek is onderzoek naar de gevolgen van de taal die we gebruiken. Hermeneutisch onderzoek zoekt naar betekenis. Actieonderzoek is gericht op effectieve vormen van co-creatie en interventie.
De combinatie van werkateliers en intervisie vormen met elkaar een geheel waarin eigen praktijken onderzoekend worden veranderd en veranderend wordt onderzocht. De deelnemers aan de leergang vormen met elkaar een lerende gemeenschap (een community of practice) waarin ‘durven’ en ‘handelen’ centraal staan in het leerproces. Handelen vanuit inspiratie en zelforganisatie. Halverwege de leergang treden de deelnemers naar buiten en organiseren ze met elkaar een inspiratiedag voor hun netwerken.
We zullen eerst de werkateliers behandelen, daarna gaan we in op de rol van de inspiratiedag in de leergang en we sluiten af met een schets van de wetenschappelijke invalshoeken die aan de leergang Verbindend Veranderen ten grondslag liggen.