ROMBOUT VAN DEN NIEUWENHOF & SVEN DE WEERDT. (IN: WAARDEREND ORGANISEREN, 2008)
Leiderschap omvat het managen van de business en hulpmiddelen, het verbeelden van mogelijke toekomsten, het definiëren van strategieën, het werken aan teambuilding, werken aan interne en extern netwerken, etc. Het omvat alle aspecten van het organisatieproces (Van den Nieuwenhof, 2005). Maar om een leider te zijn, hoef je niet perse een manager te zijn. In onze opvatting is leiderschap in essentie een transformatieve kwaliteit, die in principe niet gerelateerd is aan een bepaalde positie in een organisatie. Het omvat bijvoorbeeld het transformeren van organisaties naar een diep gedeelde visie op de toekomst. Maar ook in de dagelijkse praktijk mensen ondersteunen in hun leerproces waarin ze onderzoeken wie ze zijn. Ze helpen mensen in het proces van individuatie om volwassen, rijpe mensen te worden (Richo, 1991). Leiders kunnen, op hun beste momenten, een klimaat creëren waarin collega’s, ondergeschikten en bazen vrije, verantwoordelijke en geïnspireerde individuen kunnen zijn, die hun droom kunnen leven zonder illusies, die zich kunnen verbinden met anderen, die de moed hebben om alleen te staan, en die diep doordrongen zijn van de noodzaak om rationeel en ethisch te handelen (Koestenbaum, 1991).