The body keeps the score (2014)
In een fascinerend relaas geeft prof. Bessel van der Kolk MD ons diep inzicht in de wisselwerking tussen lichaam en geest en in het bijzonder waar er sprake is van trauma, Met Freud definieert hij trauma als i’ets dat te groot’ is, met als gevolg gebrek aan controle, verwarring en onzekerheid. Van der Kolk legt op eenvoudige wijze de biologische basis hiervan bloot en geeft praktische inzichten hoe wonden kunnen worden geheeld.
Action Learning in Practice (Pedler, 2011)
Onder redactie van Mike Pedler (Centre for Action Learning) is de 4e editie uitgekomen van het handboek Action Learning in Practice. Maar liefst 40 auteurs delen in kort bestek hun visie op en ervaring met de vele facetten van action learning. Over het faciliteren van leren, over feedback op de ‘set’ , over het verschil tussen learning in action en learning inaction, over de do’s en dont’s in het begeleiden van groepen en veel meer. Action learning staat aan de voet van zelforganisatie of wat tegenwoordig ook wel organisatiecoaching wordt genoemd.
Het enneagram va n passies en deugden (Maitri , 2005)
Het enneagram gaat uit van een indeling van mensen in 9 (ennea = negen) karaktertypen. Elk van deze karakters vormt zich rondom een (on)deugd. Volgens Aristoteles nestelen gewoonten zich in ons handelen en vormen ze ons karakter. Het ontwikkelen van deugden vraagt echter oefening. Trainingen van nu beperken zich daarbij tot vaardigheden. Sandra Maitri gaat echter terug naar de bron en richt zich op het hoogste doel: ons vrijheid en geluk. Een indrukwekkend boek, omdat zij haar kennis van dit pad met eigen ervaring illustreert.
Co-operative Inquiry (Heron, 1998)
Er zijn veel vormen van actie onderzoek, gericht op verbetering van situaties door en voor betrokkenen zelf. Volgens Heron echter wordt vaak alleen de uitvoering aan betrokken overgelaten. Niet de opzet en ontwerp van het veranderproces. Heron pleit voor een radicalere vorm van betrokkenheid waarin doel, ontwerp én uitvoering in de handen van zelfsturende teams worden gelegd. Hij behandelt dit vraagstuk op scherpe en diepzinnige wijze, waarbij veel te leren valt voor begeleiders van zelfsturende processen.